Zakup sprzętu RTV i AGD przez internet. Zalety, wady i reklamacja

Wojciech Lechowski
Zakupy przez internet nie tylko oszczędzają czas, ale również są wygodne. Nie trzeba taszczyć ciężkich sprzętów AGD i RTV.
Zakupy przez internet nie tylko oszczędzają czas, ale również są wygodne. Nie trzeba taszczyć ciężkich sprzętów AGD i RTV. warrengoldswain (123rf.com)
Czy warto kupować sprzęty AGD, RTV online. Jak je reklamować i na co zwrócić uwagę podczas zamawiania.

Zakupy przez internet stają się coraz popularniejsze. W ten sposób nabyć dziś można praktycznie wszystko – od produktów żywnościowych, poprzez rzeczy codziennego użytku, na meblach i sprzętach wyposażenia domu kończąc. Jednak czy kupno online drogich i mających długo służyć sprzętów RTV i AGD jest dobrym pomysłem? Oczywiście jest to forma zakupów, która ma tak swoje zalety, jak i wady.

Polacy najczęściej kupują przez internet książki, kosmetyki, odzież oraz obuwie. Kupowanie urządzeń RTV i AGD – zwłaszcza wielkogabarytowych – nie jest jeszcze tak bardzo powszechne, ale powoli wchodzi nam w nawyk. Zaletą jest przede wszystkim wygoda oraz oszczędność czasu, a nierzadko również pieniędzy. Natomiast wadą fakt, że zakupy online to swego rodzaju kupowanie przysłowiowego kota w worku. Niemniej w sieci coraz częściej sprzedają także sklepy ze sprzętem domowym, które funkcjonują jako stacjonarne. To wskazuje, że popularność zakupów przez internet stale wzrasta.

Wiele osób obawia się, że kupując AGD i RTV przez internet dostanie uszkodzone urządzenia.
Wiele osób obawia się, że kupując AGD i RTV przez internet dostanie uszkodzone urządzenia. PhotoMIX-Company (pixabay.com)

Zakupy sprzętu AGD i RTV przez internet – możliwość zwrotu towaru

Inaczej jest ze sklepami i hurtowniami internetowymi. Kupując w ten sposób np. pralkę, lodówkę czy telewizor, najczęściej można liczyć na możliwość przyjęcia jej z powrotem przez sprzedającego. Oczywiście stan zwracanego sprzętu musi być zgodny z wymogami i przesyłkę trzeba odesłać na koszt własny, ale dla wielu (zwłaszcza mniej zdecydowanych) osób i tak jest to dużym atutem.

Prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny (zwrotu towaru zakupionego na odległość) przysługuje każdemu kupującemu w terminie 14 dni liczonych od momentu odebrania towaru. Kolejne 14 dni od momentu otrzymania zwracanego produktu ma sprzedający na dokonanie zwrotu środków pieniężnych. Poprzez środki te należy rozumieć kwotę obejmującą zakup oraz koszt przesyłki (odpowiadający wartości najtańszego sposobu dostawy realizowanej przez dany sklep internetowy).

Reklamacja sprzętów AGD i RTV zakupionych przez internet

Niezależnie od formy zakupów, większość kupujących sprzęty domowe liczy na ich długotrwałe i bezproblemowe użytkowanie. Przyjęło się to za normę, ponieważ urządzenia AGD czy RTV są dla wielu z nas drogie.

Przy zakupach przez internet każdemu kupującemu przysługuje dwojakie prawo do reklamowania towaru. Możliwość złożenia reklamacji wynika przede wszystkim z obowiązkowej rękojmi. Ponadto może również wynikać z udzielonej gwarancji, co akurat w przypadku urządzeń domowych wcale nie jest rzadkością.

Kupując urządzenia RTV i AGD przez internet możemy je zwrócić w ciągu 14 dni.
Kupując urządzenia RTV i AGD przez internet możemy je zwrócić w ciągu 14 dni. Stock Snap (pixabay.com)

Kupujący, który korzysta z prawa do reklamacji na podstawie rękojmi może domagać się od sprzedawcy naprawy sprzętu, wymiany na nowy, obniżenia ceny lub nawet zwrotu gotówki. Jeśli sprzęt jest niezgody z umową (np. nie ma właściwości, które towar tego typu powinien mieć, nie spełnia swojej funkcji itd.), sprzedający jest zobowiązany spełnić żądania nabywcy. Przy czym zwrot gotówki na podstawie rękojmi dotyczy tylko produktów z tzw. wadą istotną (np. pralka nie pobiera wody, odkurzacz nie wciąga zanieczyszczeń itp.).

Natomiast proces reklamacyjny na podstawie gwarancji zawsze odbywa się zgodnie z zapisami umieszczonymi w karcie gwarancyjnej. Należy dokładnie analizować ten dokument, ponieważ to właśnie tam określone są zarówno obowiązki producenta, jak i uprawnienia kupującego.

Wygodna dostawa sprzętów kupowanych przez internet

Dostawa sprzętów kupowanych przez internet może być realizowane na różnorakie sposoby. Sklepy i hurtownie działające online posiadają własny transport lub korzystają z usług firm zewnętrznych. W jednym i drugim przypadku możliwe jest zamówienie sprzętu z dostawą, wniesieniem do mieszkania, a nawet profesjonalnym montażem i odbiorem starego urządzenia. Dostawa przeważnie jednak dodatkowo kosztuje, na co należy zwracać uwagę podczas wypełniania formularzy zamówieniowych. Ceny usług transportowych są zróżnicowane i często zależą również od pory dnia, w której chcielibyśmy otrzymać zakupiony towar. Niekiedy (zwłaszcza przy zakupach opiewających na większe kwoty) można też liczyć na gratisowy transport i wniesienie sprzętu do mieszkania niezależnie od piętra, na którym się ono znajduje. Pamiętajmy jednak, że to raczej rzadkie przypadki.

Oczywiście sprzęt zakupiony przez internet można też odebrać samodzielnie. W ten sposób działają przeważnie duże sklepy stacjonarne, które dodatkowo prowadzą sprzedaż internetową. Wówczas nabyty towar trzeba najczęściej zgłosić się do placówki, którą deklarujemy jako najbliższą naszemu miejscu zamieszkania już w momencie zawierania umowy zakupowej online.

Gdy sprzęt się popsuje, kupujący może wystąpić do sprzedającego z wnioskiem uznanie gwarancji w ramach rękojmi.
Gdy sprzęt się popsuje, kupujący może wystąpić do sprzedającego z wnioskiem uznanie gwarancji w ramach rękojmi. stevepb (pixabay.com)

Dlaczego warto kupować sprzęty przez internet?

Zakupy przez internet są przede wszystkim wygodne. Mogą bowiem odbywać się w dowolnym czasie i miejscu, co szczególnie cenią sobie osoby zapracowane lub nielubiące przebywać w tradycyjnych sklepach. Oprócz cennego dla większości z nas czasu, często oszczędzamy również pieniądze. W internecie nie brakuje super okazji, korzystnych promocji, obniżek cen itd. Niejednokrotnie udaje się kupić znacząco taniej niż w sklepach stacjonarnych. Ponadto zwolennicy zakupów online jako zaletę wymieniają też szczegółowe opisy produktów, dużą ilość zdjęć odzwierciedlających ich wygląd i tym samym niewielkie ryzyko nabycia towaru nieodpowiadającego indywidualnym preferencjom.

Wady zakupów online

To co dla jednych jest zaletą, dla innych stanowi poważną wadę. Do osób zdystansowanych do zakupów w sieci nie przemawiają żadne zdjęcia i nawet najbardziej szczegółowe opisy towarów. To dla wielu wciąż kupowania kota w worku i duże ryzyko dokonania nieprawidłowego wyboru. Brak możliwości naocznego obejrzenia i dotknięcia produktu jest wymieniany najczęściej jako wada zakupów przez internet. Oczywiście w sieci nietrudno też o oszustwa, które mogą skutkować zupełnym niewywiązaniem się przez sprzedającego z zawartej umowy.

Odrębną kwestią jest, że zakupy online zamiast oszczędzać czas, mogą stać się jego prawdziwym złodziejem. Nagminne przeglądanie takiej mnogości towarów, w tak ogromnym zróżnicowaniu ich wersji, a dodatkowo zapoznawanie się z licznymi opiniami o poszczególnych sklepach z pewnością nie pozostaje bez uszczerbku dla naszych i tak już mocno napiętych harmonogramów dziennych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Polecane oferty

* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na e-mieszkanie.pl e-mieszkanie.pl