Smart working – inteligentna praca w praktyce

Materiał informacyjny Stefanini
Smart working – czyli inteligentny, elastyczny system pracy – to stosunkowo nowe zjawisko dla firm i osób. Ostanie lata przyniosły liczne zmiany, takie jak tryb zdalny i mieszany, połączony z pracą w biurze. Jakie są zalety takich rozwiązań i co myślą o nich pracownicy? Czy w ich ocenie pozwala to na zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym?

Jedną ze zmian, jaka w ostatnim czasie zaszła na rynku pracy i w sposobie wykonywania obowiązków służbowych, jest upowszechnienie tzw. modelu smart working, czyli inteligentnej pracy. Koncepcja ta łączy tryb zdalny, który upowszechnił się w okresie pandemii, ze stacjonarnym, jak również zapewnia większą elastyczność i pozwala na zachowanie balansu między życiem zawodowym a prywatnym. Osobom, które do tej pory przychodziły do biura w regularnych, standardowych godzinach, takie rozwiązanie może wydawać się trudne do wdrożenia w życie – szczególnie jeśli dodatkowym czynnikiem jest zmianowy czas pracy. A jak jest naprawdę? Czy smart working sprawdza się w polskich realiach? Rozmawialiśmy o tym z osobami pracującymi w firmie Stefanini, która zapewnia wsparcie IT klientom z wielu krajów na całym świecie. Jej dwa polskie oddziały znajdują się w Krakowie i Opolu.

Od pracy stacjonarnej do systemu łączonego

Gdy 4 lata temu Marcin Szot dołączył do Stefani, miał już doświadczenie zawodowe, jednak nie w branży IT. Wcześniej pracował m.in. w handlu, obsługiwał też infolinię techniczną, z czasem objął stanowisko kierownicze, jednak – jak sam mówi – potrzebował kontaktu z ludźmi, a nie tylko z tabelkami. W Stefanini zaczynał jako support engineer, a już po trzech miesiącach awansował i jest user account administratorem. Otrzymał od firmy statuetkę Support engineer of the year 2020, a w 2021 roku był nominowany do prestiżowej nagrody Service Desk Analyst of the year, przyznawanej przez międzynarodową organizację Service Desk Institute. Na co dzień używa w pracy języka angielskiego i hiszpańskiego, a projekt, w który jest zaangażowany, wymaga nie tylko kontaktu z użytkownikami, ale przede wszystkim nieustannego zdobywania wiedzy z wielu dziedzin, związanych ze specyfiką klienta.

Po rozpoczęciu pracy w Stefanini Marcin codziennie przychodził do krakowskiego biura – podobnie jak większość jego kolegów i koleżanek. Tamten okres wspomina bardzo dobrze ze względu na doskonałą atmosferę w zespole i wsparcie, na jakie można było liczyć na każdym kroku. Dużo zmieniło się w okresie pandemii – od tamtej pory pracuje zdalnie z domu, ale w razie potrzeby może przyjść do siedziby firmy. Obecnie wiele osób ze Stefanini pracuje zdalnie, ale planowane są kolejne etapy powrotów do trybu stacjonarnego. Jednak jeżeli ktoś ma problemy techniczne, np. z łączem internetowym, lub źle się czuje, pracując z domu, w dowolnym momencie może zgłosić to i przenieść się do biura. Organizowane są też rozmaite wydarzenia dla pracowników, takie jak spotkania świąteczne czy z przedstawicielami kierownictwa z centrali w Rumunii.

Jakie są zalety pracy zmianowej?

Zespół, do którego należy Marcin, pracuje od poniedziałku do piątku w systemie zmianowym (zmiana poranna, popołudniowa i wspomagająca), w godzinach od 7 do 22. W firmie funkcjonują też inne systemy, gdzie godziny pracy zależą od wymogów danego projektu, lokalizacji klienta czy języków używanych przez obsługiwanych użytkowników. Grafik jest układany z uwzględnieniem próśb osób z zespołu, a gdy zdarzy się pilna potrzeba, po zgłoszeniu tego przełożonym zazwyczaj można bez problemu zamienić się z kolegami.

– W systemie zmianowym odnajduję się bardzo dobrze, naprawdę jest wiele plusów. Pracując od 13.30, ma się całe przedpołudnie dla siebie. Można pójść na zakupy, do urzędu, do lekarza albo na dłuższy spacer – nie trzeba zwalniać się, kombinować i dodatkowo tym denerwować. To ułatwia życie i pozwala na sprawne zorganizowanie własnego czasu – mówi Marcin Szot. – Firma daje mi elastyczność, mogę realizować się pozapracowo. Po godzinach kończę studia, filologię hiszpańską. Ważne, że po pracy można odciąć się od spraw zawodowych. Mam poczucie, że do pracowników podchodzi się tu z szacunkiem. Kiedy byłem kierownikiem w innej firmie, nie miałem dnia wolnego bez telefonów, pytań itd.

Praca całkowicie zdalna

Polskie biura Stefanini mieszczą się w Krakowie i w Opolu – i to z tych miast oraz z ich okolic pochodzi większość pracowników firmy. Jednak są też osoby, które na mieszkają w zupełnie innych miejscach, oddalonych nawet o kilkaset kilometrów – w województwie lubelskim, mazowieckim, dolnośląskim i wielkopolskim. Zdarza się nawet, że niektórzy nigdy nie byli w siedzibie firmy, ponieważ w pandemii rekrutacje były prowadzone całkowicie zdalnie, podobnie jak szkolenia wdrożeniowe z IT.

Jedną z osób, które na co dzień pracują wyłącznie zdalnie, jest Magda Śmieja. W Stefanini jest od trzech lat – najpierw zajmowała stanowisko support engineer, dziś senior support engineer – i zapewnia wsparcie użytkownikom posługującym się językiem czeskim, a w przyszłości chciałaby zostać team leaderem. Początkowo pracowała w Krakowie, jednak z przyczyn osobistych w lipcu 2021 roku musiała przenieść się do Warszawy. Jej szefowie bez problemu zgodzili się, by na stałe przeszła na pracę zdalną. W rzeczywistości od początku pandemii nie była w biurze – byłoby to konieczne tylko w razie poważnych problemów technicznych lub w związku z ważnymi wydarzeniami firmowymi.

Czas na aktywność i hobby

Magda należy do zespołu, który również ma zmianowy system pracy. Dla niej była to duża zmiana, ponieważ w poprzedniej firmie pracowała w stałych godzinach – od 9 do 17. Teraz stwierdza, że razem z dojazdami pochłaniało to większą część dnia, więc właściwie nie miała już czasu dla siebie. A jak ocenia rozwiązania, z którymi spotkała się w Stefanini? – Byłam sceptyczna, ale okazało się, że to jest świetne i zapewnia mi komfortowe warunki. Trzy zmiany, które mamy, i fakt, że pracuję całkowicie z domu, to naprawdę układ idealny – stwierdza Magda. – Dla mnie bardzo ważna jest równowaga między pracą a czasem po pracy. Jestem aktywna: lubię sport, dużo biegam, lubię jeździć na rowerze, spacerować, mieć kontakt z naturą. Kiedy pracuję na zmianę od 13.30, jeśli jest taka możliwość, wykorzystuję poranek na bieganie, rower albo spacer w lesie. Lubię też gotować i zawsze mam czas, żeby przygotować dobre jedzenie. Jestem molem książkowym, przed pracą czy po niej mogę przeczytać dobrą książkę. Po południu wychodzę do kina, spotykamy się ze znajomymi albo po prostu oglądamy serial.

Work-life balance i lepsza motywacja

Wiele osób uważa, że smart working – w trybie mieszanym czy zupełnie zdalnym, a także w systemie zmianowym – to rozwiązanie, które przynosi korzyści zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Podobne obserwacje ma Magda Śmieja, która docenia różne aspekty swojej obecnej sytuacji zawodowej: – To działa odświeżająco na człowieka i na podejście do pracy. Kiedyś byłam tak zmęczona, że po pracy miałam ochotę tylko położyć się i zasnąć. Teraz tak nie jest, mam więcej energii, chęci i czasu, żeby czymś się zająć. To dobrze wpływa na rozwój osobisty, ale i na moją produktywność. Taki balans sprawia, że nie zaniedbuję sfery prywatnej, mam też większą ochotę i motywację do tego, żeby pracować. Kiedy przeszłam na tryb zdalny, uświadomiłam sobie, że hałas biura, fakt, że tam ciągle coś się dzieje, ktoś rozmawia – to wszystko źle wpływało na moje skupienie i efektywność. Z domu pracuje mi się o wiele lepiej.

Stefanini stawia na smart working

Stefanini, międzynarodowa firma IT o brazylijskich korzeniach, specjalizuje się w outsourcingu usług IT na rzecz przedsiębiorstw i koncernów z całego świata. Jak podkreślają przedstawiciele Stefanini, w związku z tym kluczowe kompetencje pracowników to znajomość języków obcych, komunikatywność i chęć rozwijania się, natomiast całą niezbędną wiedzę z zakresu IT można przekazać podczas szkoleń, które firma zapewnia przed rozpoczęciem pracy. Stefanini podąża za trendami i dostosowuje się do zmian, które rozpoczęły się w okresie pandemii i nadal zachodzą na rynku pracy. Zdalna rekrutacja, praca online lub w trybie mieszanym, zmianowy i elastyczny system godzinowy – z wszystkich tych rozwiązań mogą korzystać osoby zatrudniane w Stefanini.

Szukasz pierwszej pracy lub możliwości dalszego rozwoju, chcesz przekwalifikować się albo spróbować swoich sił w interesującej dziedzinie? Sprawdź oferty pracy w Stefanini – nawet jeśli mieszkasz na drugim krańcu Polski… lub dopiero planujesz wyprowadzić się tam.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Smart working – inteligentna praca w praktyce - Głos Wielkopolski

Wróć na e-mieszkanie.pl e-mieszkanie.pl
Dodaj ogłoszenie