Kto może ubiegać się o mieszkanie od miasta?
Kto może starać się o otrzymanie mieszkania komunalnego od miasta? Opcja ta przysługuje osobom i rodzinom mającym niskie dochody. Jeśli Twoja sytuacja finansowa nie pozwala ci na wynajem lub zakup mieszkania, powinieneś poważnie rozważyć staranie się o mieszkanie od miasta. Jest to forma pomocy socjalnej, która pozwala stanąć na nogi.
O mieszkanie komunalne starać się mogą mieszkańcy danej gminybądź tacy, którzy pracują na jej terenie. Wymagane jest również udowodnienie niskiego dochodu, który mieścić się będzie w limitach ustanowionych przez gminę. Lokale od miasta są przeznaczone dla społeczności lokalnej i to właśnie jej mają pomóc.
Wymagania i kryteria przyznawania mieszkań komunalnych
Sprawdziłeś aktualne oprocentowanie kredytów hipotecznych i wiesz, że nie stać cię na zakup własnego m4? W takim wypadku koniecznie powinieneś zapoznać się z wymaganiami i kryteriami dotyczącymi przyznawania mieszkań komunalnych.
Konkretne warunki są ustalane przez gminę miasta. To może oznaczać, że otrzymanie wsparcia w postaci mieszkań od miasta może być zależne od lokalizacji.
Pewne wymogi są stałe w ogóle, ale mogą się różnić się - w szczególności:
Dochód – zazwyczaj wymagany jest niski lub ewentualnie przeciętny dochód na osobę w gospodarstwie domowym. Limity bywają różne. Punktem odniesienia często jest najniższa emerytura i np. 200% jej wysokości.
Złe warunki mieszkaniowe.
Brak innej nieruchomości na własność.
Wśród kryteriów przyznawania mieszkań komunalnych wskazuje się na rozmaite grupy priorytetowe. Na otrzymanie od miasta lokalu komunalnego mogą liczyć m.in.:
Osoby niepełnosprawne;
Wychowankowie domów dziecka;
Ofiary przemocy domowej;
Ofiary zalania lub pożaru;
Mieszkańcy budynków, które będą rozbierane.
Jak wygląda proces składania wniosku o mieszkanie od miasta?
Proces przebiega w kilku krokach:
Najpierw zapoznajesz się z warunkami przyznania lokalu od miasta.
Potem możesz złożyć wniosek wraz z załącznikami (szczegóły znajdziesz w kolejnym akapicie).
Na tym etapie czekasz na weryfikację organów urzędu gminy.
Po akceptacji trafiasz na listę oczekujących.
Otrzymasz maksymalnie trzy propozycje mieszkania komunalnego.
Możesz podpisać umowę najmu danego lokalu.
Dokumenty potrzebne do uzyskania mieszkania komunalnego
Chcesz starać się o uzyskanie mieszkania komunalnego? W takiej sytuacji koniecznie przygotuj komplet dokumentów.
Każde miasto będzie miało podobny niezbędny zestaw dokumentów, czyli:
Wniosek o mieszkanie komunalne;
Oświadczenie o stanie majątkowym każdego członka rodziny;
Oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego do innego lokalu;
Deklarację o wysokości dochodów w gospodarstwie domowym wnioskodawcy – dotyczyć ma ona trzech ostatnich miesięcy – wraz z odpowiednimi dokumentami.
Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.
Na co zwrócić uwagę, starając się o mieszkanie od miasta?
Jeśli chcesz starać się o mieszkanie od miasta, zwróć uwagę, jakie dokładnie są kryteria wskazane przez daną gminę. Pewne elementy są stałe, a inne różnią się w zależności od miejscowości. Może się przy tym okazać, że będziesz stanie uzyskać mieszkanie inną drogą. W takiej sytuacji przeczytaj o cenach wynajmu mieszkań w Twoim mieście. Pamiętaj, że miasto przedstawi maksymalnie trzy propozycje najmu, a w razie braku zgody skreśli Cię z listy oczekujących. Starając się o przydział lokalu, zwróć uwagę na szczegółowe wymogi formalne i na to, jaki jest średni czas oczekiwania na otrzymanie mieszkania komunalnego w Twojej lokalizacji.